kengkawan :)

Tuesday, September 20, 2011

''jangan sedih2 ye mama''


Maria termenung menatap gambar Arisa sendirian. Hatinya berasa rindu sekali. Rindukan keletah, rindukan gelak tawa ,rindukan senyuman milik Arisa . Sudah lama Arisa pergi meninggalkannya namun detik bersama takkan dapat Maria padamkan dari ingatan.



Arisa insan istimewa . Kelahirannya istimewa . Kehadirannya istimewa . Arisa lahir tatkala suami yang tercinta meninggalkannya dan dunia. Senyuman Arisa menjadi perangsang. Peransang untuk Maria menjalani kehidupan dengan lebih tabah.

**************************************************************

'mama ! kenapa adik tak boleh main dekat luar ?' 


tanya si comel Arisa sambil mencebik . Kerapkali dia bertanyakan ibunya kenapa dia dilarang keluar bermain. Walaubagaimanapun Arisa tidak pernah membantah. Semua arahan ibunya dituruti tanpa ada bantahan.

''Adik tak sihat , adik main dengan mama aje lah ye ?'' balas Maria lembut. "tak pun adik tengok tv , ade cerita BoBoiBoy tu . Kejap lagi lepas mama siap memasak, mama tengok sekali " tambah Maria .


Sejak dua menjak ini Arisa sering sakit. Selalu sahaja demam panjang malah tubuhnya kelihatan sangat lemah.
Maria khuatir akan keadaan anak kesayangannya itu.



*****************************************************************
''saya harap puan dapat bersabar. Dari pemerhatian kami, nampak gayanya anak puan menghidap leukimia  .............''
******************************************************************




Dunia Maria seakan gelap gelita, kepalanya berdenyut seperti mahu pitam. Langkahnya longlai.Sisa sisa tangisannya masih lagi kelihatan walaupun dia cuba menyembunyikan disebalik senyuman pahit.Kata kata doktor yang merawat Arisa cuba ditelan walaupun pahit.







'emmm mama..mama , adik akan mati ye?'

''ish adik ni ? siapa yang cakap macam tu? ''

'adik dengar nenek cakap kat atuk '

''takde lah , Insyaallah adik umur panjang .. Adik sakit sikit aje . Nanti baiklah tu,mama kan ada "



Naluri keibuannya tersentuh tatkala melihat perubahan Arisa dari masa ke semasa. Rambutnya sering sahaja gugur malahan kepalanya tampak botak. Badannya pula semakin kurus akibat tiada selera makan. Arisa kelihatan sungguh lemah.


****************************************************************
Adik sayang mama , nanti bila adik dah tak ada mama jangan sedih2.Janji ye ?
****************************************************************



'uit!menung ape lagi tu ? jomlah. Kata nak pergi ziarah kubur Arisa' kata Pak Abu kepada Maria.

Lamunannya terhenti.''lah abah ni mana ade, orang tunggu dia dikatanya termenung .''balas Maria sambil berjalan menuju ke kereta.




"Arisa, mama akan tabah,takkan menangis lagi . Mama janji ,kalau ada tangisan lagi ,ianya adalah tangisan kegembiraan " tutur Maria perlahan..

                                                                                           



                                                                                    sekian..





*haha ~  kalau ade salah silap betulkan ye . Peace love n RESPECT uols  :)
Comments
13 Comments

13 juta komen:

nur dhiya' aida said...

sobsssssss :(((

ahmad said...

haha :)

nadya syudah said...

sad story :(

ahmad said...

hehe tenkiu2 .. ade komen maknenye ade yang bace :)

.hanya ika. said...

: sedihhh .. :(

B33HA said...

loooor,,,, sad story... :'(

Fad said...

anak kecil dah mengenal erti kesakitan...sian...hmm..follow sini..

Delaila said...

wuu ... leleh air mata ni ha .. T_T
Nice story la :)

✿Cik aYusE✿ said...

x tahan lo0r bca set0ry nih uuwaaaa s0b2

Ali and TheBlogg said...

kali ke-9 gua bace cite neh! tp ttp sedih...igt kan kalo baca byk2 kali,ending die buleh bertukar...tp ternyata gua salah...:(

ahmad said...

haha dah xde modal nak post entri kat fb , jd terpakse la post entri lame2 .. xpe2 nnti koi buat budak tu idup balik pakai dragonball

Anonymous said...

boleh tahan, ;)

n_n z2

LittleGurl said...

sobsobsob arisa comel